fredag 4 februari 2011

Biathlon, Almaty city och hästmjölk


Idag var det som vanligt tidig avfärd. Dock gjorde jag bara en tävling, skidskytte, herrarnas jaktstart. Det var kul eftersom Kazakhstan vann. Den fullsatta läktaren fullkomligen kokar när det händer. I vilket fall hade jag och Sandra, Anne och Pernilla bokat in en volontär som stadsguide. Hon tog med sig sin man och oss i en risig Passat och rejsade in till city.
Väl där gick vi en sväng på huvudgatan och shoppade lite. Sen bar det av till National museum där vi tittade på en konstig modevisning innan vi gick in på de tunga grejerna. Timur Lenk, Genghis Khan och deras djur. Var kul att titta på men ärligt, Museum i Sverige har kommit en bit längre tror jag! Iallafall hoppas jag att man kan få engelsk tolkning.
Gatumusikant i Almaty city
 
Provade lite snabbmat – Kebab med ris. Helt ok men inget att skriva hem om. Iallfall pratade vi om hästmjölk vilket man dricker här. Klart jag ville prova. Två flaskor inhandlades, en med häst och en med kamelmjölk. Fy f.n vad det smakade! Allstå hästmjölken smakade härsket, surt och helt enkelt skitäckligt! Det studsade i halsen några gånger innan det kom ner. Kamelen var lite snällare, smakade typ youghurt, fast äckligt.
Nä, gå inte på det, det är skitäckligt!

Lärde mig några fraser på Kazakh av de snälla volontärerna på hotellet. Svårt vill jag lova men jag har en fusklapp i mobilen som jag kan tjuvtitta på. Volonärerna som vi har på hotellet vill gärna öva på engelska. Dom är studenter som ställt upp för arrangörerna för att göra det lite enklare för oss och dom fungerar som tolkar. Vi lärde dom lite svenska och imponerades av hur lätt de hade att lära sig. Öyvind kom in och fick höra ”Hej jag heter Altyn, vad heter du?” och han blev lite spak!
Akbota, Talshyn och Altyn. Nope, jag har inte stavat själv!

På morgonen när vi kom till stadion var det väldigt kallt och fuktigt och efter ett tag började det regna. Å regna lite mer. Å blåsa. När skidskyttet skulle börja låg dimman tät över skjutvallen. Så tät att den första som kom in inte ens sköt. Man såg inte prickarma helt enkelt. Inte storbildsskärmen heller. Eller resultattavlan. Sjukt. Racet blev flyttat till fredag morgon. Alla blev dyngsura. Inklusive mina civila kläder som skulle bäras på kvällen. Vi skulĺe ta en buss in till Almaty på kvällen för att titta på stan, äta och fira en av fotograferna, Sandra som fyllde trettio. Några av oss gav upp och åkte till hotellet för att hänga upp alla blöta grejer istället. Vi tog en ”taxi” till stan och mötte upp alla andra. Vi promenerade en sväng för att se lite sevärdheter innan jag, Öyvind och Per drog iväg för oss själva, in på en kinakrog för att dricka en pilsner. Sen fick dom beställa ”taxi” därifrån till en restaurang som serverar klassisk kazakhisk mat som kokt fårhuvud och häst. Vi åt Beshbarmak, kokt hästkött på nån slags pasta. Jättegott var det faktiskt! Underhållning också då det spelades Dombra och lite annat till förinspelade bakgrunder. Mycket trevligt! Inte orkade vi vänta på bussen heller utan bad personalen beställa en ”taxi” till oss.
Dombra, dragspel, kobyz och ett instrument vi inte vet vad det är!

”Taxi” i Kazakstan betyder att man ringer en polare med en risig bil som kommer och hämtar en och lämnar en på förhoppningsvis rätt plats med andan i halsen. Man måste förstås betala också och priserna varierar en hel del. Från hotellet till stan – 2000 tenge. Från stan till hotellet – 5000 tenge.

Idag var det också ganska dåligt väder. Blev lite knas med herrtävlingen då man bytt sträckning på banan. UTAN att meddela TV. Smart. Alla blev mycket förvånade när den första åkaren kom in på vallen och bara åkte förbi, för tydligen skulle alla åka två varv mellan skjutningarna! Allt blev knäppt, tidtagningen, kameraplaceringen, ja allt! Imma på linsen var det också.
Till middag råkade jag beställa en förrätt bestående av rökt fisk och rökt fisk. Det var gott men jag var hungrig och beställde några köttrullar i bröd med ris och stark senap till. Mycket smakfullt på min ära!
Två tävlingsdar kvar. Sen hem. Skulle gärna åka tillbaka faktiskt! Trevligt ställe.



Vid rodret. // Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar