söndag 30 januari 2011

The goodies of Kazakhstan!


Efter frukost igår packade vi in oss i bussen för att åka de 45 minuterna till arenan. Helt plötsligt har vi en polisbil som eskorterar oss hela vägen! Sirener på och ropandes på folk och bilar. Jag undrar verkligen vad dom säger, kanske typ ”fli deck ur perlanne!”
Skönt att ha sirenerna framför istället för bakom för ovanlighetens skull!


En lång dag på arenan med kameracheck i strålande väder! Typ 12 plusgrader i solen! Helt grymt.
Klä er för extrem kyla stod det i välkomstmailet men inget om solskyddsfaktor.
Polisen stod och väntade och samma visa upprepas på hemvägen.
Fan! Nu får ni tippa datorn igen!


Väl hemma smakade en kall Efes väldigt bra och efter den knatade vi iväg för att leta upp lite krubb. Till slut hittade vi en liten restaurang där vi klev in, ganska ut-tittade. Vi beställde någon slags grillspett - Sashlik, som var fantastiskt goda och givetvis lite Kazakhi piwa. Mitt i middagen började karaoken. Helt fantastiskt! Folk dansade och sjöng och lurade tillåmed upp några ur vårt sällskap upp på dansgolvet. Vodka beställdes, givetvis i helflaska. Mycket god var den så en flaska till beställdes in. Det kändes i morse vill jag lova!

Kazakherna är ett mycket gästvänligt och trevligt folk. Dock verkar deras president lite knasig. Han har bestämt att varje land får ha max 2 deltagare i varje gren så att inte ett land kan ta både guld, silver och brons. God tanke kanske, men det betyder också att det blir väldigt få deltagare. På skidskyttet 7 damer och 12 herrar! Känns ju en aning knäppt att ha denna jätteproduktion med så få!
Nu börjar allvaret dock, bussen går från hotellet klockan 6 imorrn bitti. Känns ju sådär kan jag säga! Frukost vid 5 liksom...

Skoter av senaste årsmodell. Dom har så dålig soppa här så den fyrtaktar hela tiden. Rrrrrrrrrr.

Jag har blivit tilldelad en länk-kamera. Det gillar jag men den är jäkligt tung! Behöver nog en kiropraktortid när jag kommer hem! Hörde du det Christer? 

Just nu pågår invigningen på tv. Sjukt mycket folk och riktigt påkostat. Tyvärr är det i Astana så vi får inte se den live.

That's all for today folks!

Do vstrechi! // Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar