tisdag 1 februari 2011

Hästkött, Sydkoreaner och röda kinder.


Igår blev det hästkött till middag. Ja inte bara hästkött, men nåt slags kallskuret. Till det beställde vi tydligen pommes frites och grekisk sallad. Men det var gott.
Jag kommer iallafall drömma mardrömmar om mackor när det här är över. Till lunch varje dag får vi en låda med en trippel grovbrödsmacka, en trippel vitbrödsmacka samt två kakor. Mums. Brukar skölja ner det med vatten. Har man tid kan man äta vällingsoppa till.

Nog om mat. Idag hade vi flest deltagare hitills! På herrarnas skidskyttesprint startade hela fjorton atleter. Eller atleter var att ta i, deltagare kanske. En man från sydkorea kom väl ungefär en halvtimme efter de andra i mål. Man fick hålla på prisutdelningen medan han lufsade runt banan. Jag skojar inte, JAG hade varit snabbare och träffat mer. Men han var lite lätt överviktig så det var nog bra för honom att genomföra loppet!
Ja, så här ser det ut typ... Taget från bussfönstret strax efter att Gurkan såg en gris slaktas.


Presidenten här i landet är VÄLDIGT populär. Måste han ju vara eftersom han fick 97% av rösterna i förra valet! Volontärerna jag pratade med tyckte att demokratin fungerar fint i Kazakhstan. Jag vet inte jag, men det känns som det är extremt stora ekonomiska skillnader Åsna vs. Lexus liksom plus att 97% inte verkar helt trovärdigt. Presidenten har iallafall råd med precis vad som helst. Typ att flytta huvudstaden från Almaty till Astana. Men vad vet jag, det kanske var precis det alla ville!

Det låter kanske som jag klagar mycket men jag gillar Kazakhstan. Folk är väldigt snälla och vänliga. Inte som min uppfattning om ryssar om jag säger så. God öl har dom också. Å fantastiskt väder iallafall uppe vid stadion. Nere vid flygplatsen där vi bor ser man inte solen för dimman av brunkolsrök. Däremot så är det mycket som känns provisoriskt. Typ mitt badrum. Rören sticker ut ur väggen, det läcker från toan och kranen, den sprutar åt alla möjliga håll!
Äsch! Nu klagar jag igen! Så här fina är iallafall Kazakhiska traditionella dräkter! Helt grymma, särskilt hattarna. 
I dessa traditionella dräkter delas medaljerna ut!
Sen kom det in en hel hög med rovfågelsfarbröder på läktaren en dag. Svintufft med en örn på armen. Respekt!

Nu blir det mat igen! Ikväll pekade jag bara på menyn och sa piwo. Då fick jag en öl och revbenspjäll av nåt slag. Gott. Igen! :)

På återhörande!

// J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar